به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل از مهر: کميته خودرو بخشنامهاي داشته است که بر اساس آن، آن دسته از خودروهايي که قيمت آنها بالاتر از 45 ميليون تومان است، از شمول قيمتگذاري کميته خودرو و سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان خارج شده و تنها بايد قيمتهاي جديد خود را جهت ثبت در سامانه اطلاعرساني قيمت کالا و خدمات ايران به ثبت رسانند.
بر اين اساس، آنچه که هم اکنون در ميان خودروسازان رواج يافته، اين است که آنها تلاش دارند تا با افزايش قيمت در بازار و نمايندگيهاي خود، زمينه را براي قرار گرفتن در شمول اين بخشنامه فراهم کنند و کار را به نوعي پيش برند که قيمت برخي از انواع خودروهاي آنها، بالاتر از 45 ميليون تومان رود.
در واقع به اعتقاد بسياري از کارشناسان، نبايد زمينهاي را فراهم کرد که افزايش قيمت خودرو و خروج آن از شمول قيمتگذاري به عادتي براي توليدکنندگان تبديل شود و شرايط به گونهاي پيش رود که حاشيه سود اين خودروها بالاتر از حد معمول باشد.
اين در شرايطي است که هم اکنون خودروسازان با برخي از رفتارهاي خود همانند عدم عرضه در بازار و يا اختلاف قيمت ميان نمايندگيها و حاشيه بازار، تلاش دارند که قيمت را بالا برند.
البته کميته خودرو نيز مصوبهاي داشته است که بر مبناي آن، قيمتگذاري خودروهاي تجاري از حيطه وظايف اين کميته خارج ميشود و اين خودروها ديگر قيمتگذاري نخواهند شد، اما سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان بر قيمتها نظارت عاليه خواهد داشت.
البته خودروسازان مکلف هم شده بودند که بازار را تنظيم کرده و اجازه افزايش قيمت را ندهند، ضمن اينکه شرايطي را فراهم کنند که جلوي دلال بازي گرفته شود.
تقوي: خودروسازان حق افزايش خودسرانه قيمت ندارند
سيدجواد تقوي، عضو کميته خودرو در پاسخ به اين پرسش خبرنگار مهر که قيمتگذاري خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان از دستورکار کميته خودرو خارج شده است، گفت: کميته خودرو براساس شرط و شروطي که با خودروسازان داشته، اين تصميم را اتخاذ کرده است.
وي افزود: بر اين اساس، خودروسازان بايد تنظيم بازار، بهبود مستمر کيفيت، بازه زماني براي قيمت و خدمات پس از فروش و نيز اطلاع رساني و پاسخگويي به مردم را در دستور کار خود قرار دهند، اين شرط تصويب هر گونه افزايش قيمتي در کميته خودرو است.
به گفته مديرعامل سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان، اميدواريم که خودروسازان با حفظ شرايط کيفي و نيز تنظيم بازار، به مصوبات کميته خودرو پايبند باشند.
وي در پاسخ به اين سئوال که اين مصوبه کميته خودرو سبب ميشود که ماراتني ميان خودروسازان در افزايش قيمت و رساندن سطح قيمت برخي از انواع خودروهاي توليدي خود به بالاي 45 ميليون تومان شکل گيرد، گفت: هيچ خودروسازي حق افزايش قيمت به اين بهانه را ندارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هر افزايش قيمتي براي هر مدل خودرو نيازمند ارايه مستندات لازم به کميته خودرو است و هر تصميمي که کميته بگيرد، ملاک عمل خودروسازان قرار خواهد گرفت.
متن بخشنامه خروج خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان از قيمتگذاري
پيرو درخواستهاي تعديل قيمت خودروهاي توليدي مواردي در خصوص قيمت مورد توافق خودروسازان و کميته خودرو قرار گرفته است:
"1- افزايش قيمت مصرفکننده با احتساب کليه عوارض تعديل قيمت فروش خودروهاي توليدي بر اساس متوسط افزايش 6 درصدي و الزام به رعايت افزايش سقف 9 درصدي در هر يک از محصولات؛ به نحوي که تعديل قيمت پس از ارايه ليست به سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان و ثبت در سامانه 124 خواهد بود.
2- تعيين قيمت فروش خودروهاي سواري با قيمت فعلي شرکت بالاي 450 ميليون ريال و تمامي خودروهاي تجاري سنگين و نيمهسنگين توسط هيات مديره شرکتهاي توليدي و پس از ارايه فهرست مقايسهاي قيمت به سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان صورت ميگيرد.
3- موارد مورد توافق در خصوص عملکرد خودروسازان نيز به شرح زير است:
- حداکثر زمان تحويل در فروشهاي نقدي و تحويل فوري حداکثر 30 روز است
- اقدامات موثر به منظور ارايه کيفيت مناسب و آبشنهايي که مشتري از افزايش قيمت احساس مناسبي پيدا نمايد
- اعلام آگهي فوري و گسترده در جرايد و رسانهها به منظور پيش فروش انواع خودروهاي توليدي بر اساس شرايط بند 2 باشد
- انجام پيش فروش با رعايت ضوابط مصوب پيش فروش سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان و پرداخت سود مشارکت بر اساس حداقل نرخ سود سيستم بانکي و سود انصراف 2 درصد کمتر از سود مشارکت
- توليد و عرضه حداکثري و در نهايت تنظيم بازار به نحوي که منجر به کاهش قيمت شود."
قيمت انواع خودروهاي داخلي در بازار
هم اکنون قيمت هر دستگاه پرايد 131SL معادل 12 ميليون و 150 هزار تومان، پرايد 141EX معادل 11 ميليون و 920 هزار تومان، پرايد 132EX معادل 12 ميليون و 650 هزار تومان، پرايد 111EX معادل 14 ميليون و 350 هزار تومان است.
همچنين پژو 206 صندوقدار وي20 معادل 24 ميليون و 500 هزار تومان، پژو 206 تيپ 6 معادل 36 ميليون و 500 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار وي9 معادل 37 ميليون و 200 هزار تومان، پژو 206 تيپ 2 معادل 26 ميليون تومان است.
پژو 207 دستي 34 ميليون و 200 هزار تومان، پژو 207 اتومات 42 ميليون تومان، سورن ELX معادل 25 ميليون و 450 هزار تومان، سمند مالتي پلکس EF7 معادل 22 ميليون و 400 هزار تومان است.
همچنين سمند ال ايکس سال 21 ميليون و 900 هزار تومان، گراندويتارا اتومات کلاس 8 معادل 85 ميليون و 500 هزار تومان، گرندويتارا اتومات کلاس 5 معادل 82 ميليون تومان، سمند SE معادل 18 ميليون و 400 هزار تومان است.
قيمت هر دستگاه ماکسيما اتومات مولتي 85 ميليون و 300 هزار تومان، مزدا3 تيپ 4 شرکتي 92 ميليون و 850 هزار تومان، نيسان تيانا فول 116 ميليون تومان، مگان 2000 فول معادل 54 ميليون و 200 هزار تومان، تندر 90فول معادل 23 ميليون و 500 هزار تومان و تيبا فول SX معادل 15 ميليون و 500 هزار تومان است.